Follow Me on Twitter

Saturday, 09 October 2010 10:54

Suikerplantage testcase voor landhervorming

suikerplantage-arbeider-aanAl in de campagnes voor de presidentsverkiezingen in de Filipijnen kwam het uitgebreid aan de orde: de herverdeling van de grote suikerplantage van de Cojuangco-Aquino familieclan in de provincie Tarlac. De Philippine Daily Inquirer besteedde er zelfs een zevendelig serie aan. Sinds begin augustus, ruim een maand na het aantreden van president Aquino, halen de discussies en de rechtszaak over de herverdeling van Hacienda Luisita voortdurend de voorpagina's.

Door Willem van Dam

1. de Baclaran kerkPasay City in Metro Manilla kent het district Baclaran, dat bekend staat als een Filipijns bedevaartsoord. Elke woensdag komen er zo'n 120.000 mensen naar de mis in de Baclaran kerk, die elk uur van half zes ‘s ochtends tot zes uur 's avonds wordt gehouden. De orde van de Redemptoristen zwaait er de scepter. Deze orde werd bekend vanwege het verzet tegen de Marcos dictatuur. Gerard Prickaerts ging er op bezoek.

Door Gerard Prickaerts*

verbannen-naar-bulacan-ver-buiten-de-stadNa de grote overstromingen van vorige herfst wil de Filipijnse regering geen sloppenwijken meer in overstromingsgebieden in Manilla. Tienduizend armen moeten buiten de hoofdstad gaan wonen, maar velen willen dat niet omdat ze daar geen werk vinden.
Monday, 08 February 2010 12:36

Leven in armoede

1. Landarbeiders moeten van weinig rondkomenMeer dan een kwart van de Filipijnse bevolking leeft onder de armoedegrens. Dat is ook het geval met de bewoners in de dorpen van de gemeente Hagonoy in de vruchtbare kustprovincie Davao del Sur op Mindanao. Ze werken er als landarbeider, pachter of seizoenarbeider en eten vaak maar twee maal per dag. Hun kinderen lijden aan ondervoeding en scholing voor de kinderen en medische zorg zit er vaak niet in.

Door: Evert de Boer

Monday, 08 February 2010 14:06

De veerboten van de Filipijnen zijn bejaard

1. Passagiersschip maakt slagzij nabij kust van Zamboanga, september 2009Elk jaar weer gebeuren er scheepsrampen in de Filipijnen, waarbij veel mensen omkomen. Niet alleen de verouderde veerboten dragen bij aan de vele rampen, ook het gebrek aan goed opgeleid personeel speelt een belangrijke rol. Filipijnse zeelui behoren tot de best getrainde krachten ter wereld, maar werken op buitenlandse schepen omdat ze daar veel meer verdienen.

Door: Anne Lunenburg

Page 3 of 4